Surau Al-Ikhwan :
Home » » Cara ringkas untuk solat jenazah..

Cara ringkas untuk solat jenazah..

Isnin, 26 Ogos 2013 | 6ulasan

Cara ringkas untuk solat jenazah... Belajar lah wahai lelaki..apakah kau x malu bila x pandai nak solat untuk ahli keluarga lebih2 lagi untuk mak atau ayah meninggal.. Itu sahaja lah penghormatan yg terakhir buat insan yg membesarkan dan menjaga kita...
Cara Ringkas Solat @ Sembahyang Jenazah :


1. Angkat Takbir "Allahuakbar" & Niat dalam hati :
++ Sahaja aku solat jenazah terhadap mayat ini, 4 takbir, fardhu kifayah kerana Allah Ta’ala.
++ Jadi makmum? tambah "sebagai makmum kerana Allah Taala"
++ Baca Alfatihah hingga akhir

2. Angkat Takbir Kedua "Allahuakbar"
++ Baca : Allahumma solli a'la Muhammad wa a'la ali Muhammad
++ Pendek pun takpa, paling elok selawat ibrahimiah macam dalam tahiyyat akhir

3. Angkat Takbir Ketiga "Allahuakabar"
++ Baca doa (pendek pun takpa, panjang lagi bagus) contoh dibawah ni :
++ Allahummargh firlahu warhamhu (untuk mayat lelaki)
++ Allahummargh firlaha warhamha (untuk mayat perempuan)
++ Untuk mayat kanak-kanak yang belum baligh, tidak dibacakan doa ini kerana mereka masih tidak dikira dosa pahala oleh malaikat. ada doa lain di link bawa (al azkar)

4. Angkat Takbir Ke Empat "Allahuakbar"
++ "Assalamualaikum warahmatullah " Beri Salam kanan n kiri
++ Selesai


Jika jadi makmum, ikutlah di belakang imam, berdiri rapat rapat. dan ikutlah jugalah rukun di atas. Cukup rukun makalah sah lah solat tersebut. Semoga ia jadi penghormatan terbaik buat jenazah.
Share this article :

6 ulasan:

  1. Kemuskilan ialah bagaimana untok insan yang dilahirkan kunza atau pondan,dimana jantinanya tidak diistiharkan samaada ianya perempuan atau lelaki.kadangkala hormonya lebih kepada lelaki tapi memilih perempuan atau sebaliknya.untok rekaat ketiga bagaimana bacaan doanya.terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. tengok tingkahlaku arwah pada hidupnya, cenderung kearah perempuan atau lelaki. kalau cenderung kearah lelaki, sempurnakan jenazahnya sebagai lelaki, dan sebaliknya

      Padam
  2. Ada kesilapan besar pada gambar. Jenazah lelaki terbalik. Sepatutnya bahu kanan mengadap kiblat, seperti jenazah perempuan.

    Ini gambar yang sudah dibetulkan:
    https://www.facebook.com/media/set/?set=p.10151796187922486

    BalasPadam
  3. Betul laaa. Mayat lelaki berada kepala dikiri imam..dan imam brdiri sebelah kpada atau dada mayat...

    BalasPadam
  4. http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/masalah-mengenai-kedudukan-mayat-ketika-sembahyang-solat-jenazah-0
    (rujukan untuk kedudukan jenazah)

    BalasPadam
  5. alhamdulillah..terima kasih..ilmu yg sgt berguna..

    BalasPadam

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. SURAU AL-IKHWAN - All Rights Reserved
Template Modify by Creating Website
Proudly powered by Blogger